Sunday, September 2, 2012

De vazut in Maramures: Cascada Cailor

Prima zi din vacanta in Maramures s-a pierdut pe drum (plecare din Bucuresti), si cand am ajuns in Borsa pe la 22:00 era deja intuneric si racorica. Dimineata insa Borsa, Pietrosu si Muntii Maramuresului sclipeau sub un cer curat, totul liniste si aer curat. Am stat cu cortul pe o pasune deasupra orasului si departe de gratarele si pensiunile aglomerate din oras. Peste drum, o casa batraneasca, doua oite curioase, o vacuta pofticioasa si o livada curata, in spate Varful Pietrosu si padure verde de brad, flori, soare si frumos.

Prima excursie am facut-o la Cascada Cailor, cea mai inalta cadere de apa din Romania. Este la altitudinea de 1300 m si caderea de apa  are o inaltime de aproape 100 de metri.

Ca sa ajungi la Cascada Cailor trebuie sa pleci din Borsa spre statiunea Borsa. La intrarea in oras mergi spre dreapta si acum fiecare cu norocul lui. Noi ne-am invartit un pic pe strazi pana intr-un final am gasit telescaunul. Se urca apoi pana in varful partiei de ski din Statiunea Borsa fie cu telescaunul, fie pe jos. Drumul pe jos e uneori destul e abrupt si mai bine urcati cu telescaunul timp de 40 de minute si coborati pe jos, ori pe unde ati venit ori pe drumul care coboara de la cascada. Ambele pitoresti si placute dar nu plecati fara apa, ceva de mancare, crema cu factor de protectie solar si ceva pe cap.

In telescaun

Sunt mai multe povesti despre Cascada Cailor si fiecare este la fel de incitanta. Prima legenda despre Cascada Cailor vorbeste de o herghelie de cai care a fost urmarita de un urs flamand pe buza prapastiei si in cascada in timpul unei furtuni puternice. Batranii din zona povestesc ca sute de cai s-au aruncat in cascada. O alta legenda vorbeste despre o herghelie de cai venita din alt taram in muntii din jurul Borsei iar o a treia spune ca cascada s-a format din lacrimile morosenilor veniti sa planga moartea unei herghelii de cai. Povestea spune ca herghelia de cai s-a aruncat in prapastie pentru a nu se lasa prada tatarilor. Ce e cert este ca intregul munte si izvorul au primit denumiri ca Muntele Cailor, Izvorul Cailor si Podul Cailor.

La capatul calatoriei cu telescaunul
Pe platou, in drum spre Cascada Cailor
De la telescaun se merge cam 15-20 de minute pe un drum prin padure, marginit de brazi inalti, munti la orizont, susurul cascadei si tufe tufe de zmeura. Noi ne-am delectat si cu fragute:)
Si iata Cascada Cailor : ce e drept nu foarte impresionanta in verile toride, dar odata ce ajungi la baza ei vei fi uimit de adevarata inaltime a cascadei care pare ca nu se mai termina